Info

 

 

Op deze pagina willen we u graag wat meer informatie geven over verschillende aandoeningen en behandelingen.

We zullen de site regelmatig updaten met vernieuwde informatie.

 

 

Lage rugpijn

 

Lage rugpijn wordt ook wel spit of lumbago genoemd. Bij rugpijn zijn de spieren, banden en gewrichten in uw rug eigenlijk ‘uit vorm’ of ‘uit balans’.

 

Bij vier op de vijf mensen hebben last van rugklachten. Sommigen krijgen het maar één keer, bij anderen komt het geregeld terug.

 

Bij lage rugpijn heeft u pijn in uw onderrug die kan uitstralen naar uw bil of been. Vooral lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan pijnlijk zijn. Waar rugpijn vandaan komt, is lastig om aan te geven. Meestal is er geen sprake van ziekte of blijvende schade.

 

Het belangrijkste advies is om zo normaal mogelijk te blijven bewegen, ondanks dat dit lastig kan zijn. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat níet bewegen meer kwaad doet dan goed. Het motto is: blijf bewegen, maar forceer niets! Zwaar huishoudelijk werk, zwaar tillen of lang in één houding staan of zitten kunt u daarom beter vermijden.

Het helpt om af en toe te wisselen van houding of een stukje te lopen. Vergeet niet om regelmatig rustmomenten te nemen, zodat u even kunt ontspannen. Stress zorgt namelijk voor een gespannen houding en dit vergroot uw kans op rugpijn. Op de rug liggen met opgetrokken benen geeft hierin de meeste verlichting. Pijnstillers kunnen de scherpte van de pijn eraf halen.

 

Als u niet zeker weet wat u wel of niet mag doen, kunt u met uw vragen terecht bij de fysiotherapeut. Hij helpt u om te herstellen van uw rugklachten en zorgt dat u uw dagelijkse activiteiten weer kunt oppakken. De bedoeling van de behandeling is dat u uiteindelijk zelf weet wat u moet doen op het moment dat uw klachten heeft.

Rugpijn kan een vervelende invloed hebben op uw dagelijkse leven, maar het is prettig om te weten dat rugpijn vaak vanzelf weer overgaat. De fysiotherapeut kan u helpen bij het verminderen van uw rugklachten, maar u speelt hier zelf ook een belangrijke rol in.

 

De RICE regel

 

De ICE of RICE methode is bedoeld om zwelling, inwendige bloeding en pijn tegen te gaan. Het wordt gebruikt in geval van kneuzingen, verstuiking,

verrekking en scheuren van pezen en spieren. De RICE-methode kan toegepast worden tot 72 uur na het ongeval.

 

RICE staat voor:

 

•Rust: het ledemaat rust geven

•IJs: minimaal 10 minuten koelen

•Compressie: druk geven

•Elevatie: hoog houden/leggen van geblesseerde ledemaat

 

Verder uitleg RICE-regel

Koelen is de eerste hulp die je verleent bij kneuzingen, verstuiking, verrekking en scheuren van pezen en spieren. Het koelen kan met stromend water

of met een ice-pack. Ook kan je koelen met ijsblokjes in een zakje. Koel je met ijs, zorg dan dat er altijd een doek (theedoek, mitella, zakdoek, speciaal

coldpack-zakje) tussen de huid en het ijs zit om bevriezing van de huid te voorkomen. Koelen doe je minimaal 10 minuten en zolang de geblesseerde plek

warmte uitstraalt.

 

Imobilisatie/Rust betekent dat het slachtoffer geen druk op het gekwetste lichaamsdeel mag uitvoeren voor minimaal 24 uur. Voor armen kan dit met een

mitella of brede das en voor benen kan dit met krukken, rolstoel of ondersteunt door iemand. Verband of intapen (door een fysio) kunnen het lichaamsdeel

onbeweeglijk maken.

 

Compressie betekent druk. Dit kun je doen met een drukverband. Hiermee kun je het lichaamsdeel ondersteunen, onbeweeglijk maken en druk geven op de

zwelling. Het slachtoffer voelt zelf het best of het drukverband goed zit. Laat altijd vingers en tenen buiten dit verband om te zien of het niet te strak zit. Bij

verkleuring opnieuw verbinden.

 

Elevatie is het hoog houden van het lichaamsdeel. Dit hoog houden is in geval van een arm in een mitella of brede das iets hoger dan horizontaal. Ook bij

benen geldt iets hoger dan horizontaal bijvoorbeeld op een stoel of bed met een kussen eronder. Hierdoor vermindert de bloedtoevoer en vergemakkelijkt de

bloedafvoer waardoor zwelling makkelijker wegtrekt.

 

 

30-6-2014

Volg ons op Facebook: Fysiotherapiepraktijk Hilversum-Noord